mandag, oktober 30, 2006

Krakken og sengen


Da er vi i gang med det tredje forsøket på å avvenne Ida med nattmåltid. Denne gangen gjør vi det helhjertet ved at vi også avvenner henne med dagmåltid. Første dag gikk rimelig greit, vi klarer som regel å avlede henne, men av og til kommer hun på at det er noe som mangler, og da blir hun fascinerende pissed. I natt inntok jeg krakken 21.35, 02.38, 03.35 og 06.20. Strategen min er enkel: Ikke bli sint/frustrert, ikke ta opp, og vær tålmodig. Går som regel en halvtimes tid før hun gir seg, 03.35 økten varte noe lenger, ettersom Ida hev tutten på meg og jeg klarte ikke å finne den igjen i mørket. De sier det kan ta noen uker..

10 kommentarer:

Anonym sa...

Lykke til. Har hørt rykter om at dette er fars oppgave, og jeg beundrer virkelig din stamina! Heia heia!

Anonym sa...

Lykke til,ja! Merker at jeg er glad for at dette er lenge til, og spesielt glad for at det er fars oppgave...

Trones Blogg sa...

Jo takk. Jeg har stålsatt meg ganske godt, for gulroten i den andre enden heter "sove rundt". En annen ting du kan glede deg til at er lenge til: anskaffelsen av melkesprengspiller. 459 kroner for en håndfull piller.

Anonym sa...

Hei Gundersenskrettings!
Eg og Erle synst dåkker e goe me. Kjekt å lese om den godt dokumenterte natta -venter i spenning på neste episode. Har forhørt meg med en håndfull nokså erfarne pedagog -mødre på Charles i dag, de mente at oppskrifta var å vise tydelig hvem som bestemmer hvordan det skal være om nettene og holde ut i ca 3 døgn. Ergo -dåkker har truffet spikeren på hodet hva angår plan for avvenninga. Lykke til begge to. (selv om det er hard jobbing for far, tror jeg mor jobber mye med seg selv...)
Knib fra Nina & Erle

Trones Blogg sa...

Knib tebage! I natt var jeg bare på krakken én gang, rundt 00.50. Ida forstod at det ikke var noe og hente og ga seg tidlig. Våknet for godt 06.40 dog, men det må vi vel kunne akseptere. Skal bli spennende å se om hun er ferdig med opprøret eller bare lader batteriene til i natt!

Anonym sa...

Lykke til!! Følger med i spenning, har nemlig hatt diskusjonen om vi skal prøve nattavvenning her i huset og. Må nok få Eirik til å høre dine erfaringer Håvar, så han vet hva han går til og er klar for det!

Igjen lykke til!

Anonym sa...

Ser vi har spennende tider i vente... I dag er det 20 dager til jeg begynner på jobb, så ser for meg at Ø får fine netter når jeg har nattevakt

Trones Blogg sa...

Gry/Gro: Min erfaring så langt, er at det er nytteløst å begynne med nattavvenning før man også er i gang med dagavvenning. Vi snakker altså om en total avvenning, eller melkeslutt (nytt begrep). Men må også tillegge: jeg er ingen ekspert på området..

Trones Blogg sa...

I natt våknet ikke Ida i det hele tatt før 06.00! Og jeg klarte å overbevise henne om at det da fortsatt var natt (helt til 06.40). Rimelig godt fornøyd med at det ser ut til å gå riktig vei. Nå blir neste utfordring å få henne til å sove fra 19.00 til 07.00 i ukedagene, og 19.00-10.00 i helgene. Lykke til med den ja

Anonym sa...

En liten tilføyelse fra moren med sprengen.. :-) De der pillene var noe dritt. Jeg har kastet opp i tre døgn; hjemme, i flyet på vei til Bergen, i Bergen, på Bryne og på parkeringsplassen utenfor Tronesgeilen. Jeg har nå funnet ut at jeg bør/MÅ spise mat når jeg tar dem..

Så husk det, jenter- hvis dere har mye melk når den tid kommer: Planlegg matinntak og ta liten dose. Et godt tips!